Türk demir-çelik ihracatçıları zorlu koşullara rağmen yılın ilk yarısını yüzde 2’lik büyüme ile 14 milyar dolar ile tamamladı. ADMİB de bu dönemde yüzde 28’lik artışla yaklaşık 1,4 milyar dolarlık ihracat katkısı sağladı.
Yılın ilk yarısını değerlendiren ADMİB Başkanı Fuat Tosyalı, “Geldiğimiz nokta itibariyle genel anlamda hedeflerimize ulaştığımızı söyleyebilirim. Sektör olarak, küresel boyutta yaşanan zorlukların olduğu bu süreçte, firmalarımızı küresel rekabette ileriye taşıyacak, sürdürülebilirliği sağlayacak üretim ve yatırımlara da aralıksız devam ediyoruz. Amacımız sadece bu yıl değil, bundan sonraki yıllara da en iyi şekilde hazırlanarak, ulaşabileceğimiz en üst seviyede ihracatı gerçekleştirebilmektir” dedi.
Türkiye’nin haziran ayı ihracatı, geçen yılın aynı ayına göre yüzde 10,6 azalış ile 18,6 milyar dolar oldu. Düşüşte 9 günlük Kurban Bayramı tatili ve hafta sonu sayısının diğer aylara göre fazla olması etkili olurken, tüm sektörlerde benzer düşüşler görüldü. Bu ayda Türkiye geneli demir ve demir dışı metaller ihracatı yüzde 13,9 oranında azalış ile 937 milyon dolar olurken, çelik ihracatı ise tüm olumsuz koşullara rağmen yüzde 0,7’lik büyüme göstererek 1,3 milyar dolara ulaştı.
Yılın ilk yarısına bakıldığında Türkiye geneli demir ve demir dışı metaller ihracatı yüzde 6,7azalış ile 6,1 milyar dolar olurken, çelik sektöründen yapılan ihracat yüzde 10,6 artış ile 8 milyar doları buldu. İki sektörün toplam ihracatı yüzde 2’lik büyüme ile 14 milyar dolar oldu.
AKDENİZ, YILIN İLK YARISINI YÜZDE 28’LİK ARTIŞLA KAPATTI
Akdeniz İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterliği’nden (AKİB) yapılan ihracat rakamları incelendiğinde, demir ve demir dışı metaller ihracatı haziran ayında yüzde 23,7düşüşle 49 milyon dolar olurken, çelik ihracatı ise yüzde 61,6’lık yeni bir rekorartışla229 milyon dolar oldu.
Yılın ilk yarısında demir ve demir dışı metaller sektöründen yapılan ihracat yüzde 9,6 azalış ile 360 milyon dolar, çelik sektöründen yapılan ihracat ise yüzde 50 oranında artış ile 1 milyar oldu. Akdeniz’den yapılan demir-çelik sektörü ihracatı bu dönemde toplamda yüzde 28’lik artışla 1,4 milyar dolara yaklaştı.
AVRUPA PAZARI CANLANDI, İKİ VE ÜÇ HANELİ ARTIŞLAR DİKKAT ÇEKTİ
Haziran ayında Türkiye’nin demir-çelik ihracatında en fazla ihracat yaptığı ilk üç ülke İtalya, Romanya ve Almanya olarak sıralanırken, yılın ilk yarısında ise Almanya, İtalya ve Romanya ilk üçü oluşturdu. Haziran ayında ilk 10 pazar içinde İtalya, Romanya, ABD, Bulgaristan, Yunanistan ve Ukrayna’ya çift haneli ihracat artışları sağlandı. Ocak-Haziran döneminde ise ilk 10 pazarın 7’sinde büyüme gösterilirken, İtalya, Romanya, Birleşik Krallık, İspanya ve Yunanistan’a çift haneli ihracat artışları kaydedildi.
Akdeniz Demir ve Demir Dışı Metaller İhracatçıları Birliği’nden (ADMİB) haziran ayında yapılan ihracat incelendiğinde ise ilk üç sırada; İtalya, Romanya ve Belçika yer alıyor. Ocak-Haziran döneminde zirvede Romanya yer alırken, bu ülkeyi Mısır ve İtalya takip etti. Haziranda ilk 10 pazarın 7’sinde ihracat artışları gözlemlendi. Yılın ilk yarısında ilk 10 pazarın 9’unda büyüme görülürken, İtalya, Cezayir, Belçika ve Yunanistan’a üç haneli ihracat artışları sağlandı.
HEDEF, İLK YARIDA SAĞLANAN BAŞARI ÇITASININ ÜZERİNE ÇIKMAK
Sektörün ilk yarı performansını değerlendiren ADMİB Başkanı Fuat Tosyalı, şu açıklamaları yaptı: “2024 yılına ihracatta hem tonaj hem de ciro bazında pozitif hedeflerle başlamıştık. Geldiğimiz nokta itibariyle genel anlamda hedeflerimize ulaştığımızı söyleyebilirim. Çelikte yeniden yükseliş trendi yakalayacağımızı söylemiştik, bunu gerçekleştirdik. Demir ve demir dışı metallerde ise dünya genelinde süren talep daralması devam ediyor. Sektörümüzün yılın ikinci yarısında ilk yarıya nazaran daha başarılı performans sergileyeceğine inanıyoruz. Çelik sektörümüzde ise artan talebi karşılayarak yılın ikinci yarısını, ilk yarının üzerinde bir büyüme ile tamamlayarak ülke ihracatımıza maksimum katkıyı sağlamak niyetindeyiz.
Sektör firmalarımızın AB Yeşil Mutabakatı süreci için göstermiş olduğu ciddi hazırlık ve yatırımların karşılığını her geçen gün almaktayız. Sektör olarak, küresel boyutta yaşanan zorlukların olduğu bu süreçte, firmalarımızı küresel rekabette ileriye taşıyacak, sürdürülebilirliği sağlayacak üretim ve yatırımlara da aralıksız devam ediyoruz. Amacımız sadece bu yıl değil, bundan sonraki yıllara da en iyi şekilde hazırlanarak, ulaşabileceğimiz en üst seviyede ihracatı gerçekleştirebilmektir.”
|